Brug for en olievarmer til din skruekompressor?

Hvilken betydning har driftstemperaturen for kondensdannelse i din kompressor? Og hvad kan en olievarmer hjælpe med? Servicetekniker Lasse Lund Hansen deler her nogle af sine erfaringer:


Driftstemperaturer og kondens

Hvis en skruekompressor ikke kører tilstrækkeligt meget eller længe nok til at opnå en driftstemperatur, hvor den akkumulerede kondens automatisk fordamper, så resulterer det typisk i det problem, at fugten klæber sig til olien og skaber rustdannelser i kompressoren.

”Olien har en evne til nærmest at suge fugten til sig”, siger servicetekniker fra Reno Lasse Hansen. ”Når vand og olie piskes op, så opstår der noget nærmest skumagtigt pløre, og det er uanset, hvilken olietype, der anvendes. Oliens smørevne forringes drastisk, og hen ad vejen vil der danne sig rust i skruer og lejer, men også filtre og andre kompressordele kan sætte sig til i rust, så kompressoren praktisk talt ruster indefra”, fortæller Lasse Hansen.

”De fleste kompressorer ligger på en driftstemperatur på 70-75 grader, og så fordamper kondensen, som den skal”, forklarer Lasse Hansen. ”Problemet ses mest der, hvor kompressoren ikke kører ret meget, for eksempel hvis den kun lige pumper luftbeholderen op og så stopper og først bruges igen efter 5 eller flere timer. Så er der ikke drift nok til at afholde fugten fra olien”, siger Lasse Hansen

Løsning skal passe til individuelle forhold 

Den optimale løsning kan variere i forhold til den enkelte kompressorinstallation. ”Det er vigtigt at få snakket med kunden om drift, og om de timer kompressoren skal køre, for at give den rigtige rådgivning” siger Lasse Hansen. 

”Det kan være, at en mindre kompressortype eller en kompressor med frekvensregulering egner sig bedre. Eller løsningen kan være øget luftlagringskapacitet, så kompressoren kører længere tid ad gangen”.

Hvad kan olievarmeren hjælpe med?

I mange situationer kan olievarmeren være en både simpel og prisvenlig forebyggelse af problemet. Den hjælper nemlig olien med at komme op på en højere temperatur og at holde på varmen både før, under og efter drift. 

”Når olien har opnået en vis varme allerede ved start, så kommer driftstemperaturen hurtigere derop, hvor kondensen fordamper”, siger Lasse Hansen. ”Det giver kompressoren et godt udgangspunkt”.

”Vi bruger også olievarmeren til kunder, hvor kompressoren står udenfor eller i et køligt skur, tilføjer Lasse Hansen. ”Det er et velkendt problem om vinteren, at hvis olietemperaturen kommer under 5 grader, så vil kompressoren ikke starte op, så her kan olievarmeren også gøre gavn”.

Reno oilheater

Reno olievarmer

Olievarmeren fra Reno leveres i form af et varmebånd, der monteres på kompressorens oliebeholder og tilsluttes strøm. Bestilles olievarmeren som option ved køb af ny kompressor, er den fabriksmonteret ved levering.

Olievarmeren fra Reno passer til alle Renos MONSUN skruekompressorer i størrelsen 2,2-15 kW samt til andre kompressorbrands i tilsvarende størrelse/konstruktion.

Lige nu kan du få olievarmeren fra Reno som eftermonteringskit til kampagnepris:

oilheater campaign dkk ex tax

Varenummer:  8092331366
Reno Olievarmer (eftermonteringskit) til FF Monsun /FF Monsun PRO (2,2 - 15 kW)

Grib fat i os, hvis du har brug for råd omkring fugt og kondens i din kompressor, og husk også at få olien udskiftet med jævne mellemrum: